Tkanina

Zadanie dla oka – kolekcja tkanin drukowanych o różnej funkcji

Inspiracją do stworzenia kolekcji tkanin drukowanych był op-art, który fascynuje mnie od lat oraz własne szkice, ”wariacje” na temat ulubionego kierunku. Abstrakcyjne linie, formy geometryczne, dynamiczne faktury tworzące wrażenie głębi i ruchu stały się dla mnie bodźcem do określenia założeń kompozycyjnych tkanin. W projektach druków zastosowałam środki wyrazu tj. linie, kreski, kropki itp. dające efekty fakturalne i różnego rodzaju złudzenia optyczne.

Na kolekcję składają się dwa zestawy tkanin, których integralną cześć stanowią druki  o odmiennym charakterze np. rysunkowa faktura lub nawiązujący do niej przeskalowany, centralny motyw. Dopełnienie całości tworzą formy przestrzenne z drukowanym motywem działającym miejscowo, na zasadzie aplikacji.

Pierwsze próby druku wykonałam dziesięć lat wcześniej, kiedy przygotowywałam się do zrobienia mebli z użyciem tapicerki z tworzywa skóropodobnego. Wzory nanosiłam metodą druku klasycznego, jedną z najstarszych technologii tzw. sitodruku, wszystko zostało stworzone w 100 % ręcznie. Na potrzeby realizacji w technice tradycyjnej przygotowałam projekty odręcznie, w skali 1:1 oraz własnoręcznie namalowałam kalki.
W trakcie procesu realizacyjnego zmieniłam koncepcję i funkcję tkanin, drukowany skaj zastosowałam w innym aspekcie, w kolekcji form przestrzennych. W efekcie powstał rodzaj przeskalowanych form, druków w różnych wariantach, na „śliskim”, czarno-białym podłożu (m. in. o wymiarach 510 cm x 137 cm, 84 cm x 69 cm, 94 cm x 70 cm, 83 cm x 69 cm, 94 cm x 71 cm). Warsztat klasyczny umożliwił mi wprowadzenie następujących działań: druk pozytyw – negatyw, multiplikacja głównego motywu, druk z przesunięciem, nakładanie warstwowe, uzyskanie efektów graficznych poprzez zawężenie gamy kolorystycznej. Jak się okazało, w sitodruku często do głosu dochodził przypadek. Dzięki temu błędy, przesunięcia stanowiły dodatkowe efekty, potencjał i wartość, które wykorzystałam na potrzeby kolekcji. Kreacyjny warsztat pozwolił mi na intuicyjne  budowanie  kompozycji  tkanin  o charakterze unikatowym.

Pozostałe części zrealizowałam przy użyciu nowych technologii. Posłużyłam się najbardziej powszechną metodą – drukiem cyfrowym tzw. transferem sublimacyjnym, stosowanym do nanoszenia wzorów na tkaninach poliestrowych. Szkice i projekty przetworzyłam w programie graficznym, wprowadziłam efekty multiplikacji, przeskalowania, nakładania się warstw i planów. Tkaniny mają format ok. 110 x 240 cm. Moim założeniem stało się również ograniczenie gamy kolorystycznej. Ponownie zastosowałam pozytyw i negatyw wzorów. Kompozycje tkanin – zestaw nr 1 podporządkowałam poprzez kierunek, ruch, zmiany skali i waloru. W zestawie nr 2 użyłam transparentnego materiału, w celu połączenia dwóch motywów nadrukowanych na osobnych brytach, które tworzą dopełniającą się kompozycję. Chciałam stworzyć tkaninę funkcjonującą w przestrzeni, uproszczoną kolorystycznie
o „wibrującej” zrytmizowanej, dynamicznej fakturze wzoru.

Niewątpliwie wielkim atutem nowych mediów i technologii jest szybki i mało wymagający proces realizacji druków, krótki czas wykonania nadruków oraz ich kolejnych kopii. Jak się okazało, w trakcie realizacji zasadniczą wadą jest brak białego koloru druku – nadruk sublimacyjny wykorzystuje tryb kolorów CMYK, w którym nie występuje biały kolor,
a tym samym ogranicza się do wykonywania druków na białych podłożach.

W pracy pt. Zadanie dla oka – kolekcja tkanin drukowanych o różnej funkcji próbowałam dobierać metody realizacyjne adekwatnie do tematu, przygotowanych projektów i użytych środków wyrazu. Istotna stała się dla mnie oryginalność niektórych elementów kolekcji tkanin polegającą na niepowtarzalności, w której nie ma dwóch takich samych motywów. Starałam się wykorzystywać różnice między oszczędnością a bogactwem wyrazu, w przemyślany sposób  budować kompozycje, które poprzedzałam szkicami.

Próbowałam  myśleć  całościowo, logicznie  zestawiając  już  w  trakcie  koncepcji  projekty oraz ich wzajemne współgranie.

Projekty i formy przestrzenne – wizualizacja
Projekty i formy przestrzenne – wizualizacja
Zestaw nr 1. Projekty druków
2 kompozycje o charakterze unikatowym
Zestaw nr 2
2 kompozycje o charakterze unikatowym, druk na zasadzie aplikacji, ekspozycja w przestrzeni
Realizacja tkaniny drukowanej, druk sublimacyjny na poliestrze
Realizacja tkaniny drukowanej, druk sublimacyjny na poliestrze
Realizacja tkaniny drukowanej, druk sublimacyjny na poliestrze
Realizacja tkanin drukowanych druk sublimacyjny na poliestrze
Ekspozycja w przestrzeni/ warstwowo
Realizacja tkanin drukowanych druk sublimacyjny na poliestrze
2 warstwa kompozycji
Realizacja tkanin drukowanych
druk sublimacyjny na poliestrze, 1 warstwa kompozycji
Realizacja tkanin drukowanych druk sublimacyjny na poliestrze
widok całości (pierwszy wariant ekspozycji)
Realizacja tkanin drukowanych druk sublimacyjny na poliestrze
widok całości (drugi wariant ekspozycji)
Przeskalowana forma przestrzenna.
Realizacja. Druk klasyczny na skaju. Widok całości/ różne warianty
Przeskalowana forma przestrzenna. Realizacja. Detal
EnglishPolishSpanish